Maak ruim baan, de zelfrijdende auto komt er aan.

Afgelopen week waren zelfrijdende auto’s vaak in het nieuws. De nieuwe Audi moet in 2017 al geheel zelfstandig kunnen rijden. Om voor te kunnen lopen met zelfrijdende auto’s wil de Nederlandse regering de regels versoepelen. Hierdoor mogen vanaf volgend jaar experimenten gedaan worden in Nederland met zelfrijdende auto’s. Om de introductie van deze nieuwe manier van transport succesvol te maken is er een belangrijke groep mensen die overtuigd moet raken dat zelfrijdende auto’s beter zijn: de bestuurder zelf.

Een zelfrijdende auto op een parkeerplaats

Een zelfrijdende auto op een parkeerplaats

Wanneer ik praat met mensen over zelfrijdende auto’s hebben ze vaak bezwaren. Een van deze bezwaren is het onvermogen om om te gaan met lastige dilemma’s. Stel een fietser steekt onverwachts over. De auto zou dan kunnen uitwijken om een mogelijke fataal ongeluk te vermijden. Maar wat als de enige uitwijkmogelijkheid een rij bomen is? Dient de auto dan te kiezen voor de fietser of de inzittende? Er is veel discussie mogelijk over wat de auto moet doen in deze situatie, maar is het bezwaar wel legitiem? Zelfrijdende auto’s zullen namelijk niet of nauwelijks in dit soort situaties terecht komen vergeleken met menselijke bestuurders. Dit komt doordat computers sneller reageren en met elkaar kunnen communiceren over waar de gevaren zich bevinden. Hoe staat het er nu voor op de weg?

Wat blijkt, mensen zijn vreselijk slecht in rijden:
– In 2012 vielen er in Nederland 650 doden door verkeersongevallen.
– Naar schatting is ongeveer 30% veroorzaakt door alcohol gebruik.
– In 2012 waren er 4.000 eenzijdige ongevallen met personenauto’s .
– Jongeren zijn het vaakst slachtoffer van een verkeersongeval, en ouderen vormen de meest kwetsbare groep verkeersdeelnemers.
Hoewel het waarschijnlijk onmogelijk is het aantal dodelijke ongelukken naar nul te krijgen is het duidelijk dat er jaarlijks veel schade en leed is door de slechte besturing van auto’s.

De zelfrijdende auto kan veel bijdragen om het aantal ongelukken omlaag te krijgen. Zo drinken computers geen alcohol, zijn ze op de snelweg niet bezig met de rest van de werkdag, hebben ze geen slechte nachtrust gehad, wisselen niet van radiozender. Computers zullen nooit een verminderd reactievermogen hebben, iets waar mensen tijdens het rijden wel last van hebben. Ten slotte kunnen zelfrijdende auto’s naar alle kanten tegelijk kijken, het gevaar van de dode hoek behoort hierdoor tot het verleden.

Een andere vraag van mensen is of het wel leuk is om met een zelfrijdende auto ergens naartoe te rijden. Ik verwacht dat door deze nieuwe technologie het genot van reizen met de auto omhoog zal gaan. Tijdens het naar je werk rijden zal het mogelijk zijn om een boek te lezen, de dag door te nemen, of om even te slapen. De tijd die nu nog verloren gaat aan het in de file staan kan benut worden voor belangrijkere zaken. Zelf de auto besturen zal in de toekomst een hobby worden, hopelijk een die alleen op een circuit plaats mag vinden.

Snelwegen zijn inmiddels al geen probleem meer voor computers. Moderne auto’s hebben al mechanismen die helpen met de auto op de weg te houden wanneer de bestuurder er af dreigt te rijden (zie bijvoorbeeld dit filmpje waarbij adaptive cruise control en lane assist de auto besturen). Ook in de binnenstad kunnen zelfrijdende auto’s veel bijdragen aan de veiligheid. Zo kan een auto die merkt dat er een gevaarlijke situatie op de weg is de locatie en de ernst van de situatie doorgeven aan de auto’s die in de buurt rijden. Bestuurders zullen hierdoor geen last meer hebben van een stuk wegdek wat onverwachts glad is, of een ongeluk net voorbij een bocht. Ook in de chaotische binnenstad kunnen zelfrijdende auto’s veel bijdragen aan de veiligheid. Menselijke bestuurders moeten op dit moment nog goed opletten om geen slecht zichtbare fietsers of wandelaars te raken. De computer heeft ook hier een voordeel ten opzichte van de mens: sensoren kunnen op elk moment alle kanten opkijken. De zelfrijdende auto zal het einde betekenen van ongelukken veroorzaakt door bestuurders die niet in hun dode hoek keken voor het afslaan.

Een blinde man gebruikt een zelfrijdende auto van Google om naar een restaurant te rijden

Een blinde man gebruikt een zelfrijdende auto van Google om naar een restaurant te rijden

Helaas moet er nog veel onderzoek gedaan worden naar zelfrijdende auto’s. Volledig nieuwe situaties blijven moeilijk voor de computer. Wanneer een stoplicht niet op de vooraf ingevoerde kaart staat zal de zelfrijdende auto hem niet opmerken. Ook kunnen de huidige sensoren niet omgaan met zware regen of sneeuw. Een ander groot probleem ten opzichte van de mens is het beredeneringsvermogen, wanneer een mens een bal over de weg ziet rollen weet hij dat kinderen waarschijnlijk achter deze bal aan willen rennen. Mensen weten dit omdat ze zelf vroeger achter een bal aan renden, ongelukken op TV hebben gezien, of zelf bijna een aanrijding hadden met een kind om deze reden. Omdat computers geen TV kijken of achter ballen aan rennen is het lastig om deze link snel te leggen zonder dat de auto de situatie zelf heeft meegemaakt. Het aanleren van rijgedrag in alle situaties vereist nog veel werk, en vooral veel training op de weg zelf.

Het is goed dat minister Schultz de Nederlandse wetgeving aan gaat passen. Het is namelijk duidelijk dat de zelfrijdende auto een hoop problemen weg kan nemen, maar dat hier nog veel werk voor nodig is. Ook de bestuurder zelf zal moeten gaan nadenken wat het voor hem betekend als ze hun auto niet meer hoeven te besturen. Tot slot is het nu al goed om na te denken over de afschaffing van de mens als bestuurder van de auto, elk ongeval is er een te veel.

Dit bericht is geplaatst in Opinie met de tags . Bookmark de permalink.